Föhn is een fotografenplatform van actieve, professionele fotografen oorspronkelijk opgeleid aan het AKV st. Joost. Het Föhn platvorm werkt d.m.v. samenkomsten.

Wij stimuleren elkaars fotografische ontwikkeling, onderzoeken de taal van de fotografie en helpen elkaar verder te komen in onze persoonlijke carriere.

Een expositie is een goede manier om te zien laten zien waar we staan in onze ontwikkeling. Föhn werkt een gezamenlijk gekozen thema uit, om te zien wie we zijn als groep en hoe we ons onderscheiden. We zien dit als een groeps- en individueel groeiproces. Kunstpodium T is voor onze expositie een goede eerste locatie vanwege de ‘meester-leerling cyclus’ die zij al geruime tijd programmeren. Hierbij is het de bedoeling dat wij samen met een zelf uitgekozen ‘meester’ aan een project werken. Onze ‘meester’ voor Foto Universalis is Hannes Wallrafen, een bekende Nederlandse fotograaf, die in 2003 blind is geworden is en zich nu op geluidskunstwerken richt. Wij hebben voor Hannes Wallrafen gekozen omdat we ons aangetrokken voelen tot zijn fotografie en zijn zoektocht naar de grens tussen autonome en documentaire fotografie inspirerend vinden. Hannes Wallrafen heeft ons geholpen de hoofdzaken van de bijzaken te onderscheiden

Als uitgangspunt voor de expositie hebben we ‘het familiealbum’ in combinatie met het thema toekomst genomen. Hieronder een tekst die de totstandkoming en de filosofie hiervan beschrijft.


Iedereen kent wel het gevoel dat de wereld te snel gaat en dat je er vanaf wilt stappen. Mede door allerlei nieuwe technologieën lijkt het of de wereld sneller gaat dan voorheen. Je kunt het niet tegenhouden, je wordt erin meegesleurd, of je wilt of niet.
Ondanks de gemakken die we in deze tijd hebben, maakt het ons leven sneller en complexer. Veranderingen volgen elkaar in hoog tempo op. Soms is er het verlangen naar vroeger, waarin de wereld simpeler was en trager bewoog.

Toen we met Föhn begonnen was de insteek van het platform om het proces te versnellen. Zoals het droogföhnen van het zwartwit-printje: een mechanische ingreep.

Als we een identiteit kunnen toekennen aan Föhn is het dit; vanuit een zakelijk en artistiek oogpunt het proces willen versnellen waarbij we elkaar als beginnende fotografen ondersteunen in onze individuele beroepspraktijk. In dit, enerzijds willen versnellen, maar ook verlangen naar vertraging, wringt het en schuurt het. Als individuele fotografen zijn we zeer divers en ook dat schuurt! De toegevoegde waarde van Föhn zit hem in het schuren. Waar het schuurt zijn het de tegenstellingen die kunnen opduiken, die verhelderen of botsen, toevoegen of juist nieuwe vragen oproepen.

Het familiealbum, het thema voor onze expositie, is een goede basis van waaruit we kunnen starten. Wij hebben allemaal een familiealbum. Het is een gemeenschappelijke basis in foto's. Een vertrekpunt. In onze albums zijn wij, allemaal, de hoofdpersoon. We zijn uniek, elk moment is uniek. Of toch niet? Is ons album toch collectief en heeft elk fotoalbum zo’n beetje dezelfde momenten?
Dankzij onze albums verlangen we terug naar die goede oude tijd waarin de wereld simpeler was en trager bewoog. Het familiealbum is gebruikt als inspiratiebron voor het individuele werk van elke fotograaf.